CSG
CONCEPT | SHORT COPY | CAMPAGNE | FOTOGRAFIE | NON-PROFIT
Centrum Seksueel Geweld
Tijdens HBO heb ik een branding specialisatie gekozen voor mijn profiel. Zo heb ik conceptueel mogen werken voor het CSG. Dit sprak mij persoonlijk aan, maar ook wilde ik graag een maatschappelijke campagne neerzetten die 'twee' lagen heeft.
De aannames dat naasten nooit het gezicht kunnen zijn van (seksueel) geweld zet nog altijd een luide boventoon terwijl cijfers laten zien dat de realiteit anders is.
Posters die op het eerste gezicht een leuke situatie weergeven... en bij het lezen duidelijk wordt: 'het niet is wat het lijkt'
Door herkenning in de fotografie voelen mensen aangesproken en aangetrokken om verder te kijken. Waarbij, als ze verder kijken, en door de schok een blijvende boodschap blijft hangen.Daarnaast is er rekening gehouden dat iedereen deze posters zou kunne zien. In zekere zin is het cryptisch voor jongeren, tenzij zij ervaring hebben met seksueel geweld.
Wat is het doel?
Herkenning & shockeren? Nou, vooral zorgen dat mensen een realistisch beeld blijven zien van hoe Seksueel Geweld eruit kan zien, en dat deze poster een opening kan zijn voor een gesprek. Met de herinnering dat het slachtoffer niet verantwoordelijk is voor het gedrag van de dader. Sommige mensen zijn veiliger in een donker steegje dan in hun eigen sociale bubbel.
*disclaimer| een deel van deze foto's waren stockfoto's en een ander deel komt uit mijn privécollectie.